Spelregels

Cambio - Kalaha- Molenspel

Lees hier hoe je deze wereldse spellen speelt! 

Cambio

Cambio betekent verandering en wordt in het dagelijks taalgebruik vaak gebruikt om aan te geven dat je valuta omwisseld. Cambio is ook een kaartspel wat al wordt gespeeld sinds de 14e eeuw. 

 

Wat heb je nodig?

Een stock speelkaarten. Dit spel kun je met maximaal 100 mensen spelen maar dan heb je meer kaarten nodig, ongeveer een stock kaarten per zes spelers.

Como jugar (hoe werkt het?)

Deze uitleg is gebaseerd op twee spelers. Reiziger 1 en 2 krijgen vier kaarten die ze nog niet mogen zien. De rest van de kaarten ligt als stapel dicht op tafel.

Leg de kaarten in rijen van twee dicht voor je neer op tafel. Je mag alleen kort (max. vijf sec) de onderste twee kaarten bekijken, deze moet je nu goed onthouden. Reiziger 1 begint en opent de dichte kaart van de stapel op tafel. Is dit eenzelfde kaart die jij hebt binnen jouw vier kaarten (waarvan je er nu nog maar twee weet) die op tafel liggen? Dan mag je die meteen opgooien op tafel, wees snel, dit mag maar één keer gebeuren per opengelegde kaart. Reiziger 1 is nog steeds aan de beurt.

Je hebt altijd de volgende opties:
 

  1. De speler pakt één kaart van de open pot en bekijkt deze en ruilt deze om met één van de eigen kaarten;

  2. De speler pakt één kaart van de dichte pot en bekijkt deze (andere speler ziet deze kaar niet) en kan vervolgens:

 

OF de kaart van de dichte pot op de open pot leggen. Hierbij wordt

automatisch de speciale werking (zie betekenis kaarten, niet alle kaarten hebben een speciale werking) van de kaart geactiveerd.

OF de kaart van de dichte pot omruilen met één van de eigen kaarten en de eigen kaart vervolgens op de open pot leggen.

Nu is de beurt van reiziger 1 klaar.
 

El fin (het einde):

Wanneer een reiziger met al zijn kaarten vijf of minder punten voor zich heeft liggen, mag deze (aan het einde van zijn eigen beurt) “CAMBIO” roepen. Nu zijn de kaarten van deze reiziger bevroren en kan de andere reiziger de speciale kaarten niet meer gebruiken. De andere reiziger mag nog één keer spelen, hierna volgt de puntentelling. Je kan een “CAMBIO” ronde meerdere keren spelen.

Betekenis en puntenwaardes
van de kaarten:

 

2 = Geen speciale kaart (2 pt)

3 = Geen speciale kaart (3 pt)

4 = Geen speciale kaart (4 pt)

5 = Geen speciale kaart (5 pt)

6 = Geen speciale kaart (6 pt)

7 = Bij jezelf kaart kijken (7 pt)

8 = Bij jezelf kaart kijken (8 pt)
9     = Bij ander kaart kijken (9 pt)

10    = Bij ander kaart kijken (10 pt)

Boer  = Ruilen + kijken bij ander (10 pt)

Vrouw = Ruilen zonder kijken (10 pt)

Heer  = Rood (-1 pt) / zwart (10 pt)

Aas   = Geen speciale kaart (1 pt)

Joker = Geen speciale kaart (0 pt)

Kalaha

 

Doel
Op een vooruitziende en slimme manier koffiebonen verzamelen in de eigen vakjes en die van de tegenspeler alsook het Kalaha-vak. 

 

Voorbereiding

Het bord wordt in de lengte tussen beide spelers ingelegd. In elk van de 12 vakjes worden 6 koffiebonen gelegd. De beide winstvakken aan de buitenkanten blijven eerst leeg. Een door het lot bepalende speler neemt alle koffiebonen uit een willekeurig vakje aan zijn kant en legt tegen de richting van de wijzers van de klok in telkens één boon in de volgende vakjes, ook in het eigen winstvak. Als een speler daarna nog koffiebonen in zijn hand heeft, verdeelt hij deze ook over de vakjes van de tegenspeler. In het winstvak van de tegenspeler wordt geen koffieboon gelegd. Dit vak wordt overgeslagen. 

 

De regels 

Als de laatste koffieboon van een speler in het eigen winstvak valt, mag hij nog een spelen, ook meermaals indien dit zich herhaalt.

Als de laatste koffieboon die verdeeld moet worden, in een leeg vakje van de eigen reeks gelegd wordt, mag de speler deze boon en ook deze uit het tegenoverliggende vakje van de tegenspeler nemen en ze onmiddellijk in zijn winstvak leggen. Hiermee is de speelbeurt van deze speler voorbij en is de
tegenspeler aan de beurt. 

Bij het begin speelt het geen rol hoeveel koffiebonen in een speelbeurt gelegd worden. Men kan bijvoorbeeld een boon die apart in een vakje ligt, naar rechts verplaatsen in het aangrenzende lege vakje. Of men kan met heel veel koffiebonen het eigen en het volledige vak van de tegenspeler boordevol vullen om tenslotte met de laatste koffieboon in het eigen, lege vak te belanden. 

Het spel is afgelopen zodra een speler alle 6 de vakken (behalve het winstvak) volledig leeggemaakt heeft. De tegenstander kan nu alle koffiebonen die zich nog aan zijn kant bevinden, in zijn winstvak leggen.

 

Wie de meeste Kalaha-(koffie)bonen verzameld heeft, is de winnaar. 

 

 

Speeltip:

Er zijn verschillende tactische mogelijkheden die afhankelijk zijn van het spelverloop op het moment zelf. Je kan bijvoorbeeld proberen om de tegenspeler ‘uit te hongeren’ door zo weinig mogelijk bonen in de vakjes te leggen. Zo kan men ervoor zorgen dat hij door een tekort aan materiaal het spel moet beëindigen. Het gevaar bestaat echter dat de eigen, goed gevulde vakjes in handen vallen van de tegenspeler. Daarom moet je de lege vakken van de tegenstander steeds bezetten of de eigen volle vakken die tegenover een leeg vak van de tegenspeler liggen, leegmaken. 

Het einde:

Wie de meeste Kalaha-(koffie)bonen verzameld heeft, is de winnaar. 

Molenspel

 

Doel van het spel

Zorg dat je tegenstander minder dan drie stenen overhoudt of dat je tegenstander niet meer kan zetten. Er zijn drie fases in het spel (plaatsen en verplaatsen). In elke fase kun je stenen van je tegenstander verwijderen als je drie op een rij maakt (horizontaal of verticaal), dit wordt een molen genoemd. Elke keer als je een molen vormt, mag je een steen van je tegenstander verwijderen (behalve als deze onderdeel van een eigen molen is, tenzij alle stenen van je tegenstander onderdeel van een molen zijn).​

Fase 1: het plaatsen van de stenen

Allereerst moet de spelers om de beurt elk een steen op het bord plaatsen op de kruisingen tussen horizontale en verticale lijnen (aangegeven met een stip). Deze fase stopt zodra elke speler negen stenen heeft geplaatst.

 

Fase 2: het verplaatsen van de stenen

Als elke speler zijn negen stenen heeft geplaatst, begint de tweede fase. Bij elke beurt mag de speler een steen verplaatsten naar een naastgelegen vrije plek. Ook hier geldt weer als je een molen vormt, mag je een steen van je tegenstander verwijderen.
 

Fase 3: het verplaatsen van de stenen bij minder dan vier stenen.

De derde fase begint wanneer iemand slechts drie stenen overheeft. Bij elke zet mag degene dan naar elke vrije plek zetten in plaats van de naastgelegen plek.
 

Einde van het spel

Je wint het spel als je tegenstander minder dan drie stukken overheeft of geen geldige zet meer kan zetten.
 

Strategie

Een tactiek die effectief is gedurende het spel is om drie hoekpunten proberen te krijgen binnen hetzelfde vierkant. Dit geldt vooral gedurende de eerste fase wanneer er nog niet zoveel stenen op het bord staan. Dit verhoogt de kans om een molen te vormen vroeg in het spel.

Tactiek is pas echt van belang in het middenspel. Het vormen van een molen, en dan een steen er uit halen in de ene beurt en het weer maken van een molen de volgende beurt (met die verplaatste steen), resulteert in het verwijderen van een steen van je tegenstander om de 2 beurten. Een nog betere variant is het vormen van een constructie waarbij een steen uit een molen halen betekent dat je direct weer een molen vormt. Een steen kan dus elke beurt een molen vormen waarbij je elke beurt dus een steen van je tegenstander verwijdert.

 

Remise regels

Sommige partijen eindigen onbeslist: remise. Dan kunnen beide spelers niet meer winnen, tenzij de tegenstander een fout maakt, maar het is niet toegestaan om daarop te wachten door eindeloos door te spelen. Officieel is het remise als:

  • beide spelers het overeenkomen.

  • als 3 keer dezelfde stelling voorkomt.

  • als er bij 50 opeenvolgende beurten geen molen wordt gevormd.

BAPAHO

Backpack Holland

Ontdek de wereld

in je eigen stad

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle